Kuukausittainen arkisto:syyskuu 2011

Väsynyttä menoa

Moikka!

Ois kannattanut tämän päivän treeni jättää tekemättä, jäi vaan paska maku koko hommasta. Selkää kolotti, jalat jo lähtiessä väsyneet ja koko ukko eilisen tuplavuoron (aamu/yö) jäljeltä uupunut. Mutta hullu mikä hullu!

Lämmittelyyn sarja 20 kg kuulalla. Sitten oli vuorossa työntö, joka ois ollut päätreeni tänään. Tarkoitus oli tehdä 2 x 24 kg kuulilla 6 min setti, vaan ei lähtenyt tänään. Lämmittelyssä jo huomasi päivän kunnon. Tein sitten sekalaista työntelyä eri kokoisilla kuulilla, 100 työntöä yhteensä.

Viimeisenä tempausrääpäisy 24 kg, 2/2 min, 48/48 toistoa. Kunto meinasi tässä pettää ennen otetta.

Vielä yksi yövuoro ja sitten viikonlopun viettoon!

T KuulaAri

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Tiistain tempaus eikä sitten paljon muuta!

Moro!

Äkikseltään tuollainen kovahko treenaus tuntuu kropassa, eli eilinen oli melkein liikaa. Pikkuisen on paikat kipeät sieltä täältä. Pitää siis useammin tehdä eilisen kaltaisia harjoituksia.

Tänään ei tönitä kuulaa, revin ainoastaan. No, alle sarja yhden käden liikkeitä 20 kg kuulalla, niissä tulee vähän sitä tönimistäkin.

Tempausta ainoastaan yksi sarja, 16 kg 20 min, minuutin välein kättä vaihtaen ja hanskaversiona. Pace tasainen koko setin ajan, 18 rpm.  Ilman Rammsteiniä olisi käynyt aika pitkäksi, tosin viimeiset minuutit alkoivat jo tuntua kyynärvarsissa.

Tään päälle kohtuullisen hyvä venyttely. Venyttelyyn pitää ruveta panostamaan enemmän, ei se ole hassumpaa hommaa!

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Paluu arkirutiineihin

Moikka!

Eilen piti vähän treenata, mutten jaksanut. Tehtiin Kaisa-Liisan ja koirien kanssa reipas ulkoilulenkki Oulun lähistöllä olevalle Pilpasuolle. Siellä on n. 7 km mittainen luontopolku, joka kierrettiin. Oli mukava ilma ja lenkki, koiratkin tykkäsivät. Tosin turhan paljon porukkaa mun makuun liikkeellä yhtäaikaa.

Ulkoilukaverit!

Pilpasuon maisemaa

Tänään sitten töissä aamuvuoro hyvin valvotun yön jälkeen. Eka aamu on aina hankala, kun aamuvuorot muutenkin on niitä raskaimpia, ei töiden vuoksi vaan ajankohdan vuoksi. Töistä nuutuneena kotiin ja kun koirien ulkoilutuksen jälkeen heräsi niin sitten pikku treeni.

Otin kevyesti, sillä illalla on vielä seuran treenit. Lämmittelyyn sarja yhden käden liikkeitä 16 kg kuulalla. Seuraavana vuoroon intervallitreeni työnnössä 2 x 20 kg kuulilla. Tein 11  sarjaa, kesto 1 minuutti ja palautus 1 minuutti.

Toistot sarjoissa 8, 10, 12, 14, 16, 16, 16, 16, 14, 12, 10; yhteensä 144 toistoa

Muuten meni mukavasti, mutta oikea olkapää ”alkaa vuotamaan”, eli siihen tulee pistotuntemus ja sitten homma menee väkinäiseksi. Tänään yritin keskittyä hengitykseen (montako hengitystä milläkin pacella) ja siihen että kuulat laskeutuisivat suoraan räkkiin. Näillä kevyillä se vielä onnistuu, pitää ensi viikolla kokeilla 24 kg kuulilla vastaava treeni, tosin pacea täytyy laskea.

Treenin loppuun vielä OAJ 24 kg 6 min, käden vaihto minuutin välein. Tää niin että 5 hengitystä räkissä ja 5 yläräkissä. Tuolla tavalla pace jää 5 rpm. Mutta samalla ehtii kokeilla montaa asiaa, kun ei ole kiirettä!

Nyt vähän lepoa ja illemmalla seuran kuulatreeni.

T KuulaAri

Edit illemmalla:

Seuran treeneissä mukavasti porukkaa. Alkulämmittelyjen jälkeen käytiin vähän liikkeitä läpi ja sitten vetäistiin pitkäpiinaharjoitus läpi. Oma suoritus nyt 28 kg kuulalla ja 16 kg kuulalla. Pikkaisen painoi iltapäivän treeni mutta muuten ok. Loppuun keskivartaloharjotteita (lankkua ja kaarijännitystä 4 min yhteensä).

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Syysloma takana ja syksy edessä!

Moikka!

Nopeasti vierähti viikko Lapin maisemissa. Sunnuntaina aamusta lähdettiin matkaan ja eilen illalla takaisin kotiin.

Paikka tuttu, tuttavapariskunnan mökkipaikka Inarin takana, Sammuttijärven rannalla.  Paikka on karun kaunis, vai mitä mieltä olette näistä maisemista:

Mökki ja järveä

Mökki ja järvi taustalla

Maisemaa järvelle päin

Kalaa tuli mukavasti, tosin enimmäkseen verkoilla. Uistimeen ei nyt tarrannut kovinkaan hyvin, hauki ja muutamia harjuksia kuitenkin. Kaveri kyllä sai isoimman hauen mitä olen nähnyt, arviolta 10 kiloa ja pituutta yli metri. Tämä peto tuli vielä kanootti melonnan aikana, joten sen saaminen oli vähän tuskaista. Lopulta se saatiin kanoottiin kun kopsautettiin airolla ja tongilla alaleukaan kiinni ja nosto ylös. Sitten oli pakko meloa rantaan kun tuollaisen pedon pää oli suoraan oman takamuksen alla!

Tämä vuosi on ollut sopulivuosi. Olen niistä kuullut mutten koskaan nähnyt. Nyt niitä vilisteli jatkuvasti mökin pihamaalla. Aika söpö elukka:

Sopuli kolossaan

Sopuli tuli ulos kolosta

 

Ja hei, kuulia ei ollut mukana koko reissulla!

Tänään sitten palattiin treenien pariin. Lauantai ja seuran kisaliiketreenit, harjoituksen aiheena työntö (толчок).

Alkuun tehtiin lämmittelysarja yhden käden liikkeitä. Seuraavaksi työnnön vaiheita yhdellä kuulalla molemmilla käsillä.

Varsinaista työntöä tehtiin sitten kolme sarjaa, 2 min, 4 min ja 4 min. Tää meni niin että kuulakoko vaihtui joka setille. Eka setti keveimmällä, toinen raskaammilla ja kolmas keskiraskailla. Oma suoritus kalasteluviikon jälkeen kevyt:

  1. 2 x 16 kg 2 min 20 toistoa
  2. 2 x 24 kg 4 min 30 toistoa
  3. 2 x 20 kg 4 min 40 toistoa

Raskaalta tuntui, muttei aivan niin pahalta kuin odotin.

Treenin päätteeksi normityyliin kuntopiiriä, 10 liikettä suoritus 45 sek, lepo 15 sek ja tätä kaksi kierrosta.

Taas tuntuu että kisat (IUKL MM-kisat senioreille lokakuun lopussa) tulee liian äkkiä, kunto on ihan rapaa ja omaa painoa liikaa. Painolla tosin ei ole paljon merkitystä kun omaa sarjaa ei ole, mennään isojen poikien kanssa samaan sarjaan. Vielä ois kolmisen viikkoa aikaa saada jonkinlainen tuloskunto esiin, katotaan kuinka käy.

Seuraava tavoite voiskin sitten olla ensi kevään EM-kisat Liettuassa (seniorikisat nääkin), etenkin jos saisi ehjän harjoitusjakson alle.

T KuulaAri

 

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Pitkää sykkeliä porukalla!

Moikka!

Lauantai ja tavalliseen tapaan seuran kisatreenit. Tänään vuorossa LC ja kun olkapää on vihoitellut niin kevyellä kuulalla mentiin.

Alkuun kevyt lämmittelysarja 16 kg kuulalla. Sitten vähän riven tekniikkaa sillä se on minusta LC:n kriittisin vaihe.

Tänään tehtiin kaikki OALC:tä. Mutta tehtiin sitten pitkään ja harjoitellen. Eka sarja oli 10 min oikealla kädellä, jossa 4 ekaa minuuttia tehtiin yhtä aikaa. 1 minuutti pysähtyen joka vaiheessa, toinen minuutti kahdella rivellä, kolmas minuutti kahdella työnnöllä ja neljäs minuutti keskeytettynä (roikotus, räkkipito ja yläräkkipito). Viimeiset 6 min omaa tahtia jokainen. Oma suoritus 20 kg kuulalla.

Toinen sarja oli sitten sama 10 minuuttia vasemmalla kädellä.

Loppuun kuntopiiriä, nyt kevennettynä eli 45 sek töitä ja 15 sek taukoa. Kymmenen liikettä ja kaksi kierrosta yhteenmenoon.

Vasemman käden kunto arvelutti mutta hyvin kesti. Pitkässä OALC sarjassa tulee hyvin esiin heikoimmat osa-alueet, tänään kuulan asento kädessä tuntui tuottavan eniten ongelmia kämmenen ja kyynärvarren alueelle. Leokon kahva alkaa oikeasti tuntua aika pieneltä, liekö siinä sittenkään mitat kohdallaan?

Huomenna startti aamusta kohti Lappia, kalasteluhommia tiedossa. Ja hei, mä jätän kuulat kotiin!

Tuleekohan mulle vierotusoireita?

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Pakkopaitaa tarvitaan!

Moikka!

Piloilleen meni tämä treeniviikko. Tiistaina jo oireili ja keskiviikkona meni pahaksi.

Eli mullahan on fyysisiä ongelmia oikeassa olkapäässä, molemmissa polvissa (vasen potenssiin 2), alaselässä (päästä ei puhuta tässä yhteydessä!). Vasen olkapää on ollut niitä harvoja terveitä paikkoja tähän asti.

Siis tuokin ”Brutus” otti ja meni tulehtumaan. Tarkemmin sanottuna vasemman käden hauisjänne lääkärin mukaan. Kuitenkin tilanne oli se että tiistai-iltana töissä alkoi olla tilanne että kättä ei pysty nostamaan yli hartialinjan ja muutenkin liikkeet aikamoisen tuskan kanssa. Loppu viikko sitten sairaslomalla ja tulehduskipulääkettä narskuttaen.

Nää on mulle vaikeita juttuja, treenihullu kun olen! Eli jos jollain lojuu nurkassa joutilas pakko paita niiin tänne vaan! Muuten treenaan kuitenkin.

No, kuitenkin tässä iässä jo jotain alkaa tajuamaan. Eli treenaan sitten alakertaa eli jalkoja. Ja jätän yläkerran rauhottumaan.

Kävin tänään päivällä seuran salilla. Siellä kevyt treeni jaloille pääasiassa. Hyppykyykkyjä, prässiä, reisiojennus/koukistus laitetta, kevyt kyykky ja penkkihyppy, pikkuisen pohjeliikkeitä. Vähän kevyitä heilureita 16 kg kuulalla (5 x 20/20 toistoa) ajoistusta hakien. Toinen osio keskivartalolle; selän ojennus 3 min, penkki ojentajille (paljon pitoa) 3 min, vatsaa 3 min, yläräkkiä 20 kg 1/1 min liikkeessä. Loppuun kevyt venyttely treenatuille lihaksille.

Huomenna seuran treeni, katotaan mitä tehdä voidaan. Lc kuitenkin vuorossa, taitaa mennä OA-versioksi.

Ensi viikko tuleekin sitten taukoa treeneistä, lähdetään Inarin taakse kalastelemaan viikoksi. Jospa se olkapää siellä rauhottuu!

T KuulaAri

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Tahmea alku viikolle

Moro!

Nihkeästi lähti tää treeniviikko käyntiin. Lähtökohtakaan ei ollut ihanteellinen, aamutreenillä liikkeelle.

Normisarja 20 kg kuulalla lämmittelyyn. Sitten muutamia settejä työntöjä siten että ensin hip bump ja työntö, 20, 24 ja 28 kg kuulilla. Ei ollut fiilistä mihinkään työsarjaan, tein sitten muutamia settejä 20 kg kuulilla, yhteensä 60 toistoa. Vähän oli tekniikka hukassa ja fiilis myös.

Tempaus ei rullannut sen paremmin. Lauantain treenistä vähän kyynärvarsi arka, joten kevyellä kuulalla tänään. Tein hanskatempauksen 16 kg, 7 min yhdellä vaihdolla ja pace 19 rpm.

Ei ollut häävi treeni.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized