IKSFAn leiripalautetta

Moi!

Leiristä on nyt kulunut viikko ja kun kulunut viikko on ollut töissä aika raskas, niin nyt vasta on aikaa jotain juttuja kirjoitella. Harmi vaan kun ei tullut paikan päällä tehtyä muistiin panoja, sen verran tiiviisti aika riensi leirillä ja illoilla myös että muistin varaan jäätiin.

Perjantaina aloitettiin yksityistunnilla. Kaisa treenasi tempausta Rudnevin kanssa ja itse työskentelin Khvostovin kanssa biathlonin parissa. Työntö ensin vuoroon. Muutamia parin minuutin mittaisia settejä, 16 kg, 20 kg , 22 kg  ja 24 kg kuulilla. Aina välissä ja settien aikana tuli kommentteja tekniikasta. Yläasennossa käden asentoa muutettiin hieman. Ei kovin suuria sillä osastolla. Eniten Aleksander kiinnitti huomiota lantion työhön, kehoitti viemään sitä enemmän taakse. Ja nopeammin. Välillä se sujui, välillä taas ei. Mutta kun leiri eteni niin loppua kohti se sujui paremmin.

Hengitysrytmi oikeastaan ihan ok, ehkä heillä hieman tiheämpi sykli hengityksissä. Pääasia on ettei sitä pidätetä missään liikkeen vaiheessa tai koko suorituksen aikana. Rentous oli toinen asia johon hän kiinnitti paljon huomiota. Rentous pitää pystyä säilyttämään joka vaiheessa. Tähän liittyen tehtiin yksi harjoitus jossa työnnössä pysähdyttiin viiden hengityksen ajaksi kolmeen kohtaan, räkkiasento, allemenovaihe ja loppulukitus. Allemenossa vaikeinta rentoutua, yläasento ehkä helpoin.

Tempauksessa tarkkuutta ajoitukseen. Vertasi kellotauluun, kiihdytysvaihe klo 19 ja käden kääntö kahvan sisään klo 23. Yläasentoon korjauksia, ranteen kääntö hivenen sisäänpäin lukituksessa, jolloin kyynärvarren lihakset rentoutuvat paremmin.

Tempaus lukitus, tapa 1

Tempaus lukitus, tapa 1

Tempauslukitus, tapa 2
Tempauslukitus, tapa 2

 

 

Kuvissa tapa 1 on oma suoritus vanhalla tavalla. Itse olen kokenut että käsi rentoutuu tässä paremmin ja sitä se tekeekin, mutta kyynärpäästä alaspäin. Vapaalla kädellä kun kokeilee niin tällä tavalla lukittuna kyynärvarren lihakset ovat jonkin asteisessa jännitystilassa koko ajan.

 

Tavassa 2 kyynärvarren lihas on rennompi, mutta muuten asento vaatii tunnustelua ja harjoittelua. Käsi on syvemmällä kuulan kahvassa, joten paksut rannesuojat haittaavat tätä.

Kannattaa tälläisiä tekniikkakuvauksia lukiessa ja kokeillessa muistaa että tässä esitetään eräs tapa suorittaa k.o. liike. Muitakin tapoja on ja kannattaa kokeilemalla ja harjoittelemalla etsiä itselleen optimaalisin tapa tehdä suoritus. Se ei välttämättä lähde heti ekan kokeilun jälkeen mutta ei pidä lannistua vaan jatkaa harjoittelua. Jonkin ajan kuluttua sitten pystyy päättelemään että sopiiko tyyli itselle vai ei.

Lauantaina aloitettiin varsinainen leiri. Paikalla 20 treenaajaa, sopiva määrä tähän tilaan ja näille vetäjille. Vetäjille jäi aikaa katsoa jokaisen tekemistä henkilökohtaisesti ja antaa palautetta. Leiri aloitettiin lämmittelyllä ja sitten nopeasti työnnön pariin. Samoja asioita kuin yksityistunnilla, hengitys isossa roolissa. Rentous myös tuli korostetusti esiin. Rudnev käyttää melkoisen kapeaa asentoa jaloilla ja piirsi siitä myös ymmärrrettävän kuvan miksi niin. Itselle noin kapea asento tuntuu (ainakin nyt aluksi) hieman hankalalta, pidemmän setin aikana leviää normaaliin tyyliin. Tuokin on minusta yksilöllinen asia, esim. Denisovilla on tosi leveä asento eikä paljoa haittaa!

Aika paljon tehtiin toistoja, vaikkakaan ei mitään pitkää settiä tehtykään. Mikä oli minusta fiksusti suunniteltu, riitti voimia tehdä annettujen ohjeiden mukaan. Setin päätteeksi Khvostov antoi työntönäytöksen 2 x30 kg kuulilla, 100 toistoa ja aika n. 8 min 15 sek. Ja leiri tauon aikana jannu kävi sitten juoksemassa 10 km lenkin.

Iltapäivällä tempauksen pariin. Hengitys taas isossa roolissa. Rudnevin mukaan lajin fyysisistä ominaisuuksista kestävyys oli ykkönen ja liikkuvuus toinen. Hän vertasi hengitystä koiran juoksuun. Koiran hengitys on lyhyttä, pinnallista ja nopeaa. Tempauksessa jos pace on n. 20 rpm niin yhden suorituksen aikana tapahtuu 4 hengityssykliä, jos pace kiristyy niin sitten 3. Aluksi se tuntui oudolta mutta vähitellen siihen alkoi tottua. Tosin vieläkään en pysty laskemaan omia suorituksiani tällä tavalla hengittäen. Tempausta treenattiin väliheilautuksen kera, keskeytettynä, normaalisti ja vielä loppuun 5/5 min hanskatempauksena. Vetäjät tekivät loppuun vielä demonstraation tempauksesta. 10 min suoritus, jossa Khvostov teki 26 kg kuulalla hieman päälle 200 toistoa ja Rudnev 28 kg kuulalla tempausta väliheilautuksella 5/5 min.

Aleksander Khvostov, 2x30 kg

Aleksander Khvostov, 2×30 kg

Sunnuntai aloitettiin LC-treenillä. LC:n tekniikkaan hieman parannusta rive-vaiheeseen. Leirin aikana sain pikkuisen paremmin jalat toimimaan rivessä. Etenkin liikkeen lopussa (kiihdytysvaiheessa) pohkeet mukaan ja ajoitus toimimaan selän ojennuksen tai hartiavedon kanssa. Aika mukavasti tuli kuulat syliin ja Rudnevin mukaan kontakti olkapäihin ja lantiolle samanaikaisesti. Siis tuo viimeinen tarkoittaa ettei rivessä vedetä kuulia olkapäille ja sitten lasketa niitä alas ja korjailla räkkiin vaan veto suoraan räkkiin. Säästyy energiaa ja aikaa. Tätäkin liikettä treenattiin ylimääräisen riven kanssa sekä keskeytettynä. Lopuksi Rudnev  teki 2 x 24 kg kuulilla 5 min LC suorituksen ja taisi olla 52 toistoa.

 

Sergey Rudnev, LC 2 x 24 kg.

Sergey Rudnev, LC 2 x 24 kg.

Viimeinen setti sunnuntaina oli sitten GPP harjoittelua. Rudnev ei suosi tässä kovastikaan painoharjoittelua, omaa kehonpainoa käyttämällä pääsee eteenpäin. Tehtiin loppuun kolme erilaista kuntopiiriä, melko rankka vetäisy viikon lopun päätteeksi.

Kaiken kaikkiaan mukava leiri, joistain osista pidin enemmän kuin muista. Ne muut johtuu kyllä omista rajoitteista liikkeiden suorittamisessa tai liikkuvuudessa yleensä. Vetäjät olivat asiansa osaavia ja kielitaito riittävä asioiden esittämiseen. Tälläisen paketin kun saisi vaikka pari kertaa vuodessa niin oispa se vaan mukavaa! Kehittää huomattavasti enemmän kuin oma peräkamari treeni!

Tuossa vielä koko leiriporukka:

IKSFA Training days in Helsinki 25-27.2.2013

IKSFA Training days in Helsinki 25-27.2.2013

ja Oululaiset:

OKS leiriläiset

OKS leiriläiset

Lissää tälläistä!

T KuulaAri

 

 

 

 

Mainokset

2 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

2 responses to “IKSFAn leiripalautetta

  1. Jukka

    Korvista päätellen keskimmäinen hemmo on treenannut muutakin kuin Girya sporttia ?

  2. Jake heke

    Leiri oli hyvä! 2 kertaa vuodessa kun mestarit korjailisivat tekniikkaa niin a vot! Alkais oppimaan hönömmätkin ! (siis minäkin)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s