Kuukausittainen arkisto:kesäkuu 2013

Kahlaamalla kahvakuulatreeniin!

Moi!

Aamulla heräsin kovaan sateeseen ja ukkosen kumuun. Vettä tuli reippaasti ja jyriskin niin että koirasta näkyi vaan viiksikarvanpää sängyn alta. En sitä sitten sen kummemmin ajatellut vaan jatkoin normaaleja aamutoimia. Iltapäivällä mentiin sitten Kaisan kanssa seuran salille treenaamaan ja tälläinen yllätys siellä olikin edessä:

Satamatien sisäjärvi.

Satamatien sisäjärvi.

Oli taas laskuoja mennyt tukkoon ja vedet tulleet pihalle viime syksyn tapaan. Kuvan autot näytti ainakin pysyneen moottoreistaan kuivina, tosin en tiedä kuinka korkealla vesi on ollut huipussaan. Tuossa vasemmalle jääneessä osassa on pari firmaa, joihin kyllä vesi meni sisään. Seuran salin kulku on onneksi korkeammalla, joten siellä ei tapahtunut mitään. Mutta treenaamaan piti mennä tuosta vasemman osan edestä ja siinäkin vettä oli miltei polveen asti.

Treeni aika perusjuttua. Sarja yhdden käden liikkeitä lämmittelyyn 16 kg kuulalla, kuten melkein aina. Vähän OALC ja LC kokeilua, 20 ja 24 kg OALC 5/5 ja LC 10 toistoa molemmilla kuulilla. Varsinainen työsarja oli sitten LC intervalli 2 x 24 kg kuulilla, 10 x 1/1 min, pace 9 rpm koko ajan. Oli kyllä hikinen setti, ilma oli sen verran lämmin ja kostea. Loppuun uusi vatsalihasharjoite, joka tulee kyllä OKS:n porukoille tutuksi!

Reisi edelleen aika kehno, ei uskalla venyttää oikeastaan ollenkaan. Tiistaille otin vielä lääkäriajan, jos tilanne jatkuu tälläisenä.

T KuulaAri

Mainokset

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Perustreeniä vaihteeksi

Moi!

Oiskohan kesän kuumin päivä Oulussa tänään? Just äsken kun katsoin niin lämpömittari varjossa näyttää  28 astetta. Siksipä peräkamariin treenaamaan, mutta tuuletin päälle.

Ei siitä mitään hyötyä ollut, kaamia hiki tuli kuitenkin. Reisivamma on kyllä aika merkillinen, työntöä ei haittaa juurikaan ja aika vähän tempaustakaan. Tänään olikin vaihteeksi ihan reilu biathlontreeni, LC:n koitan rajoittaa kun rivevaihe jos menee huolimattomasti sattuu jonkin verran.

Alkuun tuttu setti yhden kuulan liikkeitä. Sitten tunnustelemaan työntöä, 20, 24, 28, 32 kg kuulilla OAJ 5/5 + 5 työntöä.

Yksi työntösarja, 2 x 24 kg 5 min, 55 toistoa (10,11,11,11,12)

Tempaustakin hieman mukaan, alkuun 20,24 ja 28 kg kuulilla 10/10 toistoa. Yksi varsinainen sarja, 22 kg 3/3  min, pace tasainen 21 rpm koko ajan.

Loppuun 3 min lankkupito. Illemmalla vielä ulkotreenien veto, jossa oma rooli vaan vetäjän ja kellomiehen.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Back to seminormal life!

Moi!

Kielimiehiä kun tosta noin vaan lontooksi laitoin otsikon. Sisältö onkin sitten muuta.

Aamupäivällä kävin lekurilla kontrollissa ja maltilla pitää vieläkin mennä. Kävely alkaa olla suhteellisen normaalia. Ei aivan muttei kuitenkaan mennä enää katkokävelytyylillä. Treenata voi kivun sallimissa rajoissa.

Sehän meinaa sitä että rajoja hakemaan sitten ja heti! No, kuitenkin rauhassa liikkeelle. Eräs vanha treeni on jo hetken aikaa pyörinyt mielessä; rapataan -treeni. Lämmittelysarjan jälkeen testailin tuntemuksia 20, 24 ja 28 kg kuulilla OAJ 10/10 toistoa ja tempausta 10/10 toistoa.

Sitten vaan rapataan-treeni käyntiin. Kuulana 28 kg. Treenissä tulee 20 sek OAJ,10 sek tauko, 20 sek tempaus, 10 sek tauko ja kädenvaihto. Sama toisella kädellä ja kierroksia siten että molemmille käsille tulee 10 työntösettiä ja 10 tempaussettiä. Ajallinen kesto 20 min. Tuntui aika raskaalta ja hikiseltä tänään. Pace molemmissa liikkeissä 6 toistoa/20 sek, eli 18 rpm.

Illemmalla ajattelin mennä kokeilemaan sauvakävelyä Heinäpäähän, mikäli jalka kestää. Mäkijuoksut ja porrashypyt on kyllä vielä pannassa!

T KuulaAri

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Treeniä apu”koutsin” kanssa!

Moikka!

Aamupäivällä touhuttiin anopin asioilla ja mentiin sitten Kaisa-Liisan kanssa seuran salille. Ei ollut tarkoituskaan tehdä tänään mitään kovin tiukkaa treeniä, kunhan jotain touhusin.

Alkuun kevyesti askelkyykkyä ja reisiojennusta vuorotellen. Siihen väliin kokeilin hieman penkkipunnerrusta, mutta tuntui niin tylsältä liikkeeltä että jätin pariin sarjaan. Pohkeita treenasin hieman ja muutama leuanveto sarja (5,17,8). Kokeilin tangossa roikkumista myötäotteella minuutin verran, kohtuullisen hyvää otetreeniä, etenkin sormille.

Facebookissa törmäsin aika tiukkaan vatsalihastreeniin. Kokeiltiin se Kaisan kanssa, saa siinä puristaa kerran jos toisenkin. Voipa olla että päätyy harjoituksiin asti tää (oks ja muut uhrini: tulette tämän kokemaan!).

Treenin päätteeksi kevyttä venyttelyä ja nyt astui apuvalmentaja mukaan, voisi jopa sanoa että melko läheltä seurasi treeniä:

SAMSUNG SAMSUNGSAMSUNGTreenasi ”koutsi” itsekin, tässä menossa vatsalihatreeni ja jalkojen nosto:

SAMSUNG

 

 

 

 

 

Huomenna kontrollikäynti takareiden suhteen. Oma tuntemus että aika kehnosti on parantunut, istuminen on melko hankalaa. Kävely tosin sujuu suht normaalisti, kunhan ei ala harppomaan. Tosin tälläiselle persjalalle kuin minä se ei ole edes mahdollista!

T KuulaAri

 

4 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

Ei millään jaksanut vaan olla!

Moi!

Juhannuspäivän puoleen väliin asti jaksoi olla tekemättä mitään. Sitten alkoi tulla niin levoton olo että paineltiin Kaisa-Liisan kanssa seuran salille jotain tekemään.

Takareisi on vielä melkoisen kipeä eikä uskalla juurikaan sitä venyttää. Hyvin kevyesti olen sitä venyttänyt, mutta todella varovasti. Vasta tänään kiinnitin huomiota tai oikeastaan Kaisa että melkoistä mustelmaa sinne pukkaa, toinen aivan pakaran alle ja toinen ja kolmas sitten lähemmäs polvitaivetta.

Salvaa reiteen ja ideaalisidettä moraaliseksi tueksi ja sitten kokeilemaan tuleeko siitä mitään. Alkuun sarja yhden käden lämmittelyliikkeitä 16 kg kuulalla samalla reittä tunnustellen. Pikkaisen se tuntui heilureissa muttei niin paljoa että ois pitänyt lopettaa.

Isolla kuulalla ei tehnyt mieli edes kokeilla joten pienempää sitten lavalle. Tarkoitus oli tehdä pitkähkö setti työntöä ja LC:tä. Aluksi testasin vähän 16 kg OALC 5/5 + LC 5 toistoa. 20 kg OACL 5/5 ja LC 10.

Pääsarja oli sitten seuraava: 2 x 16 kg LC/työntö siten että joka toinen minuutti LC ja joka toinen minuutti työntö. Kuulat koko ajan sylissä eli ei laskua maahan. LC pacella 8 rpm ja työntö pacella 10. Sarjan kesto 16 min. Tarkoitus oli tehdä 20 min, mutta 17 minuutti kuulat alhaalla ja viimeiset kolme sitten LC 11 rpm, työntö 15 rpm ja LC 11 rpm. K-L teki tätä 20 min 2 x 10 kg kuulilla ähinän ja kiroilun kera! Kuulat sylissä koko 20 min.

Loppuun pikku jumppaa, pohjeliikkeitä, leuanvetoa ja naruhyppyä.

Toivottavasti reisi ei ottanut treenistä itseensä, nyt pientä tuntemusta muttei sen pahempaa kuin muutenkaan.

T TaasRampaKuulaAri

PS. Vaikka mulla on ollut kuulallatreenaamisen aikana aika paljon vaivoja siellä täällä niin mikään niistä ei ole tullut kuulatreenissä. Ja isommat ongelmat on olleet jo olemassa ennenkuin olen kuuliin edes koskenut. Usein tulee mieleen että jos ois päässyt aikaisemmin näiden kanssa tutuksi niin oisko sitä paremmassa kunnossa?

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Malttia vai mielikuvitusta?

Moi!

Lauantaina revähtänyt reisi estää kyllä aika tehokkaasti vielä minkäänlaiset treenit. Ongelmaksi tässä muodostuu treenamiseen tottunut kroppa ja sen myötä rauhoittunut mieli. Atrian mainosta mainiosti soveltaen: Hyvä treeni, parempi mieli!

Miten tässä teet hyvän treenin kun kävely on kuin alkoholistin katkokävely, 20 cm askelilla mennään ja vähänkin pidempi askel niin horjunta alkaa. Tulipa sitten mieleen että vaikka olkapäässä onkin rajoituksia niin jotain sitä voi tehdä.

Painelin Voimalaan. Muustakin syystä kuin treeneistä. Mutta treeni mielessä päällimmäisenä ja etenkin leuanveto/dippisetti. Alkuun kuitenkin tuttu sarja yhden kuulan liikkeitä 16 kg kuulalla, nyt vaan todella tarkkaan takareittä tunnustellen. Sitten leuanveto/dippi settiä tekemään. Tää menee niin että leuanvetoa 10 toistoa ja 1 dippi, leuanvetoa 9 toistoa ja 2 dippiä…. leuanveto 1 toisto ja 10 dippiä. Tänään oli sellainen päivä että dipin yhteydessä olkapää sanoi että ”hullu, lopeta, tää sattuu”. Uskoin koska se sattui myös minuun. Vaihdoin sen sitten punnerrukseen 20 kg kuulalla. Sarjat oli sitten vuorotellen leuanveto ja punnerrus (leuat 10,9,8,7,6,5,4,5,6) ja dipit (1,2,3) jonka jälkeen meni punnerruksiin 5/5, 6/6, 7/7,  8/8, 9/9, 10/10.

Loppuun lankkupitoa 3 minuuttia. Vähän koitin venyttää takareittä kevyesti pumppaamalla ja ainakin just nyt tuntuu paremmalta kuin esim. aamulla. Eilinen oli aika huono päivä sen suhteen, todella kipeältä tuntui ja kipukohta siirtyili pitkin taka reittä. Näin kyllä lääkäri varoitteli, verenpurkauma saattaa aiheuttaa painetta mm. iskias hermoon ja oireilla siellä sun täällä.

Kuitenkin jotain treeniä tuli tehtyä, harmittaa kovasti kun ois loma-aika ja voisi treenata ilman normityön rasitusta.

T. KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Kuulahulluudesta selviydytty, melkein

Moi!

Kuulahullutapahtuma Vuokatissa oli tänä viikonloppuna ja mukavaahan siellä oli. Hyväntuulista porukkaa touhuamassa kuulien kanssa ja ilman kuuliakin. Tälläistä puritaania kuulaajaa välillä hirvittää katsoa kahvakuulien ”väärinkäyttöä”, onneksi omalla rastilla pysyttiin asiassa, tänä vuonna tempauksessa.

Kuulahullu 2013

 

Siinä sitä porukkaa on koolla joukkueisiin jako tapahtumassa. Kuulahullu-tapahtumassa porukka jaetaan joukkueisiin, jotka kilpailevat toisiaan vastaan eri rasteilla suoritettavilla tehtävillä/kilpailuilla. Ja siis kysehän ei ole ryppyotsaisesta kilpailusta vaan hauskanpidosta ja liikkumisesta siinä ohessa. Tai liikkumisesta ja sen ohessa hauskanpidosta! Vai vaikuttaako totiselta?

Sää ei ollut ihan samanlainen kuin viimevuonna, mutta kohtuullinen kuitenkin. Pikku tihkusadetta välillä, muttei niin paljoa että ois menoa haitannut.

Lauantain viimeisen treenin aikana kouriintuntuvasti (tai takareiteen tuntuvasti) vanha sanonta tuli heti mieleen.

TYHMÄSTÄ PÄÄSTÄ KÄRSII KOKO KROPPA!

Lauantaipäivän aikana olin ollut ulkona tuulisella terassilla vetämässä tempaustreeniä kolme tuntia ja sitten lounastauko sen päälle. Eli kroppa jäykkä ja lihakset kylmiä. Mutta siitä huolimatta yllytyshullu. Lyhyt keskustelutuokio alla:

Pitääkö meidän mennä tuonne mäen päälle? Joo!
Juostaanko me sinne? Joo!
Juostaanko kilpaa? Joooo!

Ei ois kannattanut, muutama askel ja takareidessä muljahti melko ikävän tuntuisesti. Siihen loppui juoksut, reisi revähti. Sunnuntaina pääsin käymään ultrakuvauksessa jossa todettiin että reilu sentin pituinen repemä takareidessä, ihan tarkkaa lihasta tai kohtaa en tiedä, lausunto tulee ensi viikolla kotiin. Joka tapauksessa nyt tulee taas treeni tauko, jonka pituudesta ei ole mitään tietoa.

Vähän meinaa ottaa päähän, mutta minkäs teet. Toteanpas vaan kutenKristoffer Taxfree Putouksesta että ristus mikä reissu!

T KuulaAri

6 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized