Kuukausittainen arkisto:heinäkuu 2013

Kesät ei ota onnistukseen

Moi!

Kesät ei ole mulle otollista aikaa. Treenihistoriaa kun selailee taaksepäin niin kesät aina on olleet tosi rikkonaisia.

Tämäkään kesä ei ole poikkeus. Alkukesästä olkapää oireili jonkin verran. Se vaiva kun alkoi helpottamaan (tai sitten siihen vaan turtui) niin takareisi revähti. Siitä on jo reilut kuukauden päivät eikä se ole vieläkään kunnossa. Illansuussa kokeilin hieman juoksemista, mutta eipä siitä tullut oikein mitään. Viime viikolla sitten alkoi selkäkin reistailla, kylkiluiden välilihaksessa jotain ongelmaa joka estää kyllä aika tehokkaasti treenit.

Ollaan sitten treenaamatta, levätään ja yritetään jumpata paikkoja parempaan kuntoon. Ja odotellaan syksyä!

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Duunia ja kahvakuulapk:ta

Moi!

Työviikko lopuillaan, viimeinen vuoro tälle viikolle aamuvuoro pikku porukalla. Oikeastaan oli melko leppoisa vuoro, sopivasti tekemistä tälle väkimäärälle.

Iltapäivällä sitten vierailevana tähtenä Kalle Pyykkönen oli vaimoineen Oulussa reissussa ja sovittiin että mennään seuran salille vähän treenailemaan. Mukaan tuli vielä Ville Oikarinen, joten kovien kundien kanssa treenattiin. Tai siis pojat teki omiaan ja minä omiani.

Ehdin paikalle hyvissä ajoin ja oli aikaa lämmitellä takareittä ja muuta kroppaa. Reisi ei kestä vieläkään oikein venyttää  tai sitten oon vaan ihan mamo siinä asiassa. Kuitenkin pitkä lämmittely ja sarja yhden kuulan liikkeitä alle.

Seuraavaksi sitten vuorotellen tutkailtiin toistemme tekniikoita ja samalla haettiin kroppaan lämpoä.  Pojat tekivät pari settiä LC:tä, 6 minuutin intervallia 2 x 32 kg kuulilla minuutin palautuksella ja pienen tauon jälkeen vielä toisen 6 min yhtäjaksoisen suorituksen 2 x 24 kg kuulilla ja siis LC oli kyseessä. Itse tein pk treeniä kuulilla sillä aikaa. 2 x 16 kg kuulilla 20 min siten että minuutti LC ja minuutti työntöä. Pace koko setin ajan LC 9 rpm ja työntö 13 rpm.

Loppuun vielä pieni kuntopiiri, 10 x 1 min yhteen menoon ilman taukoa.

Oli mukava treenata! Kiitos Kalle ja Ville!

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Vielä ennen kuin loma loppuu

Moi!

Vielä vähän on armonaikaa jäljellä, tiistaina se sitten taas alkaa, normi arki ja töissä ravaaminen. Vaan eipä nyt siitä masennuta, ainakin päivällä olin sitä mieltä ja painelin seuran salille treenaamaan.

Suht kevyesti tänään. Alkuun tuttu sarja yhden käden liikkeitä ja sitten tunnustelemaan päivän LC-kuntoa. Takareisi ja nyt selkäkin vihoittelee vähän, joten rinnallevedot pitää ottaa tarkasti, varsinkin se ensimmäinen joka lähtee lattiasta. Tunnusteluun 16, 20, 24 ja 28 kg kuulilla OALC 5/5 + LC 5 toistoa.

Pääsarjana tänään 2 x 28 kg kuulilla monta lyhyttä LC settiä: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 toistoa. Joka sarjan välissä kuulat alas ja pikku tauko. Ei mikään paras mahdollinen veto, tosin en muista milloin oisin tällä koolla tehnyt edes tuon verran toistoja.

Loppuun vatsalihasharjoitteita ja venyttelyä, poislukien viimeksimainitusta oikean jalan takareisi. Huomenna alkaa siihen fysioterapia, ehkä se siitä sitten lähtee venymäään.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Loma lopuillaan

Moi!

Tänään oli kesävoimalan viimeiset treenit mun osalta. Oli mukavaa, vaikka aurinko ei aina paistanutkaan, mutta sehän on ihan normaalia suomen suvea.

Käytiin Kaisan kanssa ennen ulkotreenejä tekemässä omat treenit voimalassa. Ja kun ollaan kerran fiksoituneita tiettyyn välineeseen niin sillä sitten, kuulatreeni.

Alkuun tuttu sarja 16 kg kuulalla. LC pääasiassa  tänään. Tunnusteluun 20,24 ja 28 kg kuulilla OALC 5/5 ja LC 5 toistoa kullakin koolla.

Kolme lyhyttä sarjaa.

  • 2 x 20 kg, 3 min, pace 10 rpm
  • 2 x 24 kg, 3 min, pace 9 rpm
  • 2 x 16 kg, 3 min, pace 12 rpm

Tuo 12 rpm on kyllä miltei maksimi vauhti, ei vaan ehdi enempää vaikka jaksaisikin.

Ulkotreeneissä sitten sauvakävelyä ja juoksua Heinäpään ”laskettelukeskuksessa”. Sauvakävelijät (mm. minä) 4 kierrosta loivaan suuntaan ja 4 kierrosta jyrkkään suuntaan. Juoksijat kierros enemmän kumpaankin suuntaan. Tämän jälkeen sopiva setti vatsalihaksia. Sopiva sillä tavalla että ähinä kuului melkein joka suunnasta, ei aivan helpoin setti ollut. Siitä olikin sitten hyvä lähteä juoksemaan jyrkkää rinnettä 5 min, varovaisesti mukana 5 kierrosta. Menin tosi hitaasti ettei tule reiden revähdyksestä toipumiseen takapakkia, vaikka hiivatin hitaasti se paranee. Ensi viikolla alkaa fysioterapia, jospa se siitä sitten lähtisi menemään parempaan suuntaan. Maanantaina otetaan kuitenkin vielä uudet ultraäänikuvat, kun alempana reidessä tuntuu oudolta ja venyttäessä tosi kivuliaalta.

Viimeinen treeniosuus oli porrashyppyjä, neljä erilaista ja kaikkia kaksi kierrosta. Nämä jätin suosiolla tekemättä, ei uskalla.

Ja lomakin loppuu ensi viikolla, tiistaina ankea paluu arkeen (työvuoro alkaa 02.30).

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Semikevyttä kuulajumppaa

Moi!

Kesälomalla kesätöissä, ihan kuin nuoruusvuosina. Eli tuuraan Voimalassa puolitoista viikkoa siten että vedän muutaman treenin viikossa, suurin osa ulkotreenejä, joko kuntopiirijumppaa tai sitten juoksupainotteista.

Tänään kuitenkin visusti sisällä vesisateelta suojassa Voimalan tiloissa ja nyt kuulatreeniä tarjolla. Alkuun ehdin lämmittelysarjani tehdä ja sitten porukka saapuikin paikalle. Vähän siinä lämmiteltiin ja katselin tekniikoita ja sitten treeni  käyntiin.

400 harjoitus oli päivän teema. Tämähän on Gregor Sobocanin v. 2010  lanseeraama harjoitus, jota aika moni käyttää kuntotestinä. Voimalan porukka on niin hyväkuntoista että olin varma että he siitä selviävät, vaikkakaan kuulailu ei ole ihan hallussa kaikilla. Tempauksen sijaan vaihtoehtona heiluri, työnnössä käytännössä mikä tahansa millä sen kuulan nyt sai tökättyä suoralle kädelle. Ja asiaan vihkiytymättömille tiedoksi että tämä harjoitus ei ole sieltä kevyemmästä päästä!

Varsinainen haaste on liikkeitä neljä kierrosta putkeen. Mutta kun ollaan Voimalassa niin Voimalan tyylillä. Tauko kierrosten välissä, mutta aktiivinen sellainen. Ekan kierroksen jälkeen taukojumppana 4 min keskivartaloharjoite (min lankkua+min kaarijännitystä; kaksi kierrosta), toisen kierroksen jälkeen 8 x turkkilainen ylösnousu, kolmannen jälkeen vatsalihasharjoitteita (kaksi liikettä ilman kuulaa, kolme kuulan kanssa).

Hyvin irtosi hiki ainakin mulle, tein mukana koko setin 20 kg kuulalla. Turkkilaiset ja vatsalihastreenit 16 kg kuulalla.

Ja kyllä treeniporukkakin veti hienosti.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Olipas tänään puhti pois

Moi!

Päivätreeni kotona ja kylläpäs oli vaikeaa koko ajan. Lämmittelyn yhteydessä yritin vähän takareitta venyttää ja ei siitä mitään tullut. Muutenkin hankaloittaa kaikkea tekemistä yllättävänkin paljon.

Joka tapauksessa lämmittelyyn tuttu sarja. Työntö oli ohjelmassa tänään ja tunnusteluun 20,24,28,32 kg kuulilla OAJ 5/5 + 5 työntöä kullakin koolla. Ennen Vuokatin kuulahullutapahtumaa tein työntötreenin 32 kg kuulilla ja silloin se meni mukavasti.

Tänään ajattelin treenin uusia ja se meni tosi surkeasti. Hädin tuskin sain kuulia räkkiin vedettyä. Tein kuitenkin sarjan läpi: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 toistoa niin että joka sarjan jälkeen kuulat alas ja tarvittava paussi ja sitten seuraava sarja. Tulee tuossa kuitenkin 55 toistoa yhteensä ja mulla tuohon kuluu aikaa aika lailla.

Loppuun vähän kuntopiiriä: leuanveto 10 toistoa+etunojapunnerrus 10 toistoa, 10 burbeeta ja 10 hyppykyykkyä 16 kg kuulan kanssa; kaksi kierrosta. Viimeisenä lankkupito 3 min.

Ei jäänyt tästä hyvä fiilis, ensi kerralla parempi.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized