Kuukausittainen arkisto:elokuu 2013

Lauantain rutiinit

Moi!

Sehän on lauantai ja treeniviikon kohokohta: seuran treenit!

Tänään vuorossa LC. Alkuun tuttu sarja yhden käden lämmittelyliikkeitä. Seuraavana hetkiseksi keskityttiin rinnallevetoon, joka minusta tässä suorituksessa on se ratkaiseva liike. Toinen asia mikä tähän nostomuotoon oleellisesti liittyy on hengityksen tasaisuus. Kävin treenin aikana erityisesti kuuntelemassa sitä ja monella siinä riittää vielä harjoiteltavaa.

Aloitettiin setti rinnallevedolla, 2 min setti sitä ja pikaisen palautuksen jälkeen työntöä 2 min. Päätreeninä oli LC  10 x 1 min minuutin palautuksella, pareittain tehtynä. Omat suoritukset 2 x 20 kg kuulilla pacen pyöriessä 10-11 rpm. Hain rentoa tekemistä ja hengityksen rytmittämistä liikkeeseen. Kohtuu hyvin toimi hengitys ja jalatkin pelasi aika hyvin vaikka ovatkin olleet torstain lenkin jälkeen kipeät (liian pitkä lenkki piiitkäään tauon jälkeen). Kaiman kanssa tehtiin vuorotellen suorituksia, pitää sekin usuttaa jo kisoihin, mitään estettä siihen ei oo! Onhan Arska käynyt kisoissa, mutta viimeisestä koitoksesta on jo aikaa.

Treenien päätteeksi tai toinen osa treeniä oli kuntopiiri. Tehtiin tää nyt käyttäen kuntosalin kamoja eli painoilla, kuulilla, hyppynaruilla yms. välineillä. 2 kierrosta, suoritusaika 45 sek ja tauko 15 sek, 11 liikettä. Aikaa kului 22 min ja vettä puoli litraa, hikeä saman verran!

Kuntopiiriä tahditti tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=VK16w_Esrno

Normilauantai.

T KuulaAri

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Hätäinen kotitreeni, vaihteeksi!

Moi!

Aamupäivän puuhastelin ja käytin koiraa ulkona. Jäi sitten vähän aikaa ja ajattelin että pitäiskö pikkuisen kokeilla kuulatreeniä.

Tuumasta toimeen ja peräkamariin. Tuttu sarja yhden kuulan liikkeitä lämmittelyyn. Tuli lähdettyä aika kevyellä valmistautumisella, mutta ei ollut tarkoituskaan kuin pikkuhiljaa taas totuttaa kroppaa kuulatreeniin kevyillä kuulilla.

Työntöön yksi sarja, 2 x 16 kg 6 min ja 100 toistoa (15,16,17,17,17,18 rpm). Tempaus melkein heti perään, saman mittainen sarja, 3/3 min, 16 kg kuula ja pace koko ajan 24 rpm, yht. 144 toistoa.

Nopea treeni mutta tuli tuossakin sellainen hiki että ei meinaa lakata ollenkaan!

Nyt sitten iltavuoroon.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Weekend!

Moi!

Töihin vasta maanantai-iltana, jee! Eli pitkä viikonloppu käynnissä. Mitähän tekis?

Lauantaina menin seuran treeneihin. Tänään alkuun touhuttiin vähän  eri juttuja kuin aikaisemmin, tuossa kuva puuhista:

Sillä aikaa Oulussa...

Sillä aikaa Oulussa…

Sitten kun tuo homma saatiin tehtyä niin päästiin asiaan. Lauantaitreenien aiheena tänään oli tempaus. Alkuun hieman tekniikkaharjoittelua ja sitten pari kevyttä sarjaa. Tempaus on ollut aika pitkään treeneissä tauolla joten kohtuu kevyesti siirryttiin tähänkin lajiin.

Eka sarja 6 min yhdellä vaihdolla. Tässä oma suoritus 20 kg kuulalla ja toistoja en laskenut, keskityin tekniikkaan ja kropan toimintaan. Toinen setti oli sitten (ainakin tarjottuna) kevyempi, 10 min minuutin välein kättä vaihtaen ja kevyempi kuula käyttöön. Tään pätkän tein 16 kg kuulalla. Tää oli vaihteleva setti, mukana väliheilautusta, puolitempausta, 3/4 tempausta ja normaalia tempausta.

Myöhemmin iltapäivällä menin Voimalaan pitämään kuulatreeninäytöstä. Tehtiin ”rabata-treeniä” 8 min ja sen lopuksi 4 min rinnallevetosetti. En tiedä miltä se näytti asiaa tuntemattomin silmin, mutta ainakin omassa kropassa tuohon kulunut 15 min sai hien pintaan.

Kuulanäytös liittyi Voimalan avoimet ovet päivään ja kivasti oli porukkaa tullut paikalle:

Avoimet ovet - päivä Voimalassa!

Avoimet ovet – päivä Voimalassa!

Viime aikoina autoillessa olen kuunnellut tätä, mukavaa autoilumusaa (jos tälläisestä tykkää):

https://www.youtube.com/watch?v=FEubbpULr9Q

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Kotitreeniäkin, edes vähän!

Moi!

Onneksi kesä alkaa olla jo ohi ja vammatkin vähitellen helpottaa. Tai siis paranevat. Tai särkylääkeannostus menee kohdilleen.

Joka tapauksessa pieni treenituokio tuli tehtyä tänään illansuussa peräkammarin puolella. Varovaisesti tosin, kevyttä työntöä pienillä kuulilla ja tempausta samaan tyyliin. Lyhyitä sarjoja kumpaakin lajia, ihan vaan kroppaa tunnustellen.

Kuulatuokion jälkeen hyppykyykkyä ilman painoa 20 toiston sarjoissa siten että lepoajaksi jää se mikä jää minuutista 20 hypyn jälkeen. Näitä viisi kierrosta ja sen päälle oma lankutus rekordi, 4 min.

Motivaatio treenaamiseen vähän hukassa vammojen kanssa tapellessa. Eikä tavoitteellista muuta kuin siinä mielessä että pääsisi taas säännöllisen treenin makuun. Kunto on rapistunut kesän aikana.

Syksy on mulle sellaista lenkkeilyn kulta-aikaa. Tai oli silloin kun pystyi kunnolla juoksemaan. Pitää yrittää sitä nyt viritellä ja aloitella uudelleen.

Rasittavaa aloittaa kaikkia, ois mukavampi jatkaa treeniä entiseen malliin. Aina ei mee niinkuin Strömsössä, etenkään tänä kesänä!

T. KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Lauantaitreeniä pitkästä aikaa

Moikka!

Lauantai ja seuran treenivuoro. Tuntuipas sellaiselta että onpas ollut pitkä aika kun viimeksi tätä olen vetänyt. Mutta niinhän se onkin, kesäkuussa viimeksi.

Lauantain treenit on aina perustekniikkatreeniä tai kisatreeniä jos niin halutaan asiasta puhua. Tänään oli vuorossa työntö. Mukana pari uutta treenaajaa, melko paljon keskityttiin tekniikkaan. Ei tehty mitenkään erityisen kovaa settiä, yksi neljän minuutin sarja. Siinä oma suoritus 2 x 20 kg kuulilla ja pace vaihteli 14-16 välillä. En muista milloin olen viimeksi työnnellyt kuulia ja sen kyllä huomasi. Tekniikka ja kunto aika hukassa.

Toinen työntösarja oli sitten enempi tuki/apuharjoitusta työntöön. Tehtiin 3/3 min yhdellä kuulalla siten että eka minuutti punnerrus, toinen vauhtipunnerrus ja kolmas työntö ja sama toisella kädellä. Ajatus tässä oli se että väsytetään kättä ja olkapäätä niin että se työntö alkaa sitten lähteä sieltä jaloista.

Loppuun kuntopiiriä ja nyt palattiin entiseen malliin eli otettiin kuntosalista vehkeitä mukaan, levytankoa, hyppynarua, voimapyörää yms. 11 liikettä, työaika 45 sek, lepo 15 sek ja kaksi kierrosta.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Tervetullutta treenikipua!

Moi!

Aika mukavaa, jaloissa ja pakaroissa tuntuu treenikipua, siis lihakset on kipeinä. Ja ihan treenistä eikä mistään loukkaantumisesta. Sehän meinaa että treenaamisen alkuun ehkä päästään kohta. Vähän varauksella tosin.

Keskiviikkona kävin Heinäpäässä sauvakävelemässä. Kunto ei ole nyt mikään hääppöinen, mutta pikkuhiljaa edetään. Piipahdin sauvailun jälkeen Voimalassa kokeilemassa vähän kyykkyä tangon kanssa. Tuntui melko raskaalta ja vaikealta. Yritin ottaa kevyesti pitkän tauon jälkeen mutta silti tuli reidet kipeiksi. Em. kappaleessa mainittu varaus tarkoittaa että kylkiluiden välilihas-ongelma ei ole vielä ohitettu, isommalla painolla kyykätessä alkoi taas tuntua.

Kuulien kanssa en ole touhunnut oikeastaan ollenkaan, lauantaina on seuran treenit jossa niiden pariin palataan sitten kunnolla. Tai se on ainakin tarkoitus. Sunnuntaina sitten alkaa treenien veto Voimalassakin.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Treenien veto pitkästä aikaa

Moi!

Surkea kesä onneksi loppumassa ja syksykausi pääsee alkamaan. Jospa kesän kurjuuden aiheuttaneesta vammakierteestä jo pääsisi eroon ja takaisin treenien pariin.

Tänään oli pitkästä aikaa seuran treenien veto ja kyllä oli todettava että kunto on rapistunut kesän aikana. Tai sitten oli kohtuu rankat treenit. Alkuun lämmittelyä juoksulla yms. puuhalla. Sitten lämmittelyksi edelleen kuntopiiriä, pääasiassa kehonpainolla 45 sek töitä ja 15 sek lepoa, kymmenen liikettä. Ja sen päälle sitten tuttu sarja yhden käden liikkeitä.

Mukana oli pari uutta treenaajaa, joten seuraavaksi käytiin läpi perusliikkeitä ja tehtiin terwachallenge ekan kerran. Itse otin tämän enemmän kroppaa tunnustellen ja tein 24 kg kuulan kanssa rauhalliseen tahtiin. Hyvin kesti selkä tämän, eikä takareisikään vaivannut ollenkaan. Terwan jälkeen kohtuu reipas setti vatsalihas harjoitteita ja terwachallenge uudelleen, nyt selvästi kevyemmällä kuulalla ja rauhallisella pacella. Oma suoritus tässä 16 kg kuulalla ja sellaisella tahdilla että ei hengästyttänyt ollenkaan.

Loppuun vielä toinen kuntopiiri, nyt hieman eri liikkeitä ja suoritusaika 30 sek, 15 sek palautuksilla.

Oli mukava treenata, vaikka tuntuikin raskaalta, mutta ei kuitenkaan kolottanut mistään. Nyt vähän lepoa ja yöksi töihin.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized