Kuukausittainen arkisto:syyskuu 2013

Maanantai ja arki jatkuu

Moi!

Aika rankka viikonloppu. Lauantai oli tosi pitkä päivä, kun kävin päiväseltään Hyvinkäällä katsomassa LC:n SM-kisoja. Aamulla kotoa liikkeelle klo 03.45 ja takaisin noin klo 00.30. Paluumatka vähän arvelutti kun autolla tultiin ja siellä ei niin pääse välillä jaloittelemaan kuin junassa. Mutta matka meni yllättävän mukavasti ja nopeasti, kiitos mukavan seuran. Kiitos seurasta ja kyydistä, Satu ja Tommi! Välillä koitin sanoa Tommille joka hoiteli ajamisen että huudata nyt torvea kun meillä on uunituore Suomen Mestari kyydissä!

Heikosti tuli nukuttua ja sunnuntaina aika tiivis päivä. Ohjelmien laadintaa, treenin vetoa pari tuntia ja lisää ohjelmien laadintaa. Siinä se päivä vilahti. Sunnuntain treeneissä kokeilin Grogor Sobocanin laatimaa harjoitusta, jossa vakio aikajaksoon tehdään LC suoritusta nousevalla toistomäärällä. Lepoaika on se mikä työjaksosta jää säästöön. Tästä on naisten versio, jossa yhdellä kuulalla ja suoritusaika 1,5 min, toistot alkaen 6 ja loppuen 15. Tein tään 24 kg kuulalla ja kyllä lopussa saa jo pistellä aikamoista vauhtia.

Miesten versiossa suoritusaika on 2 min ja alkaa 5 toistolla päättyen 19 toistoon. Miehet tekevät LC:n kahdella kuulalla, muuten samoin kuin naisten versio. Pitää kokeilla tuo miesten versiokin kunhan tässä tulee sopiva aika.

Tänään normityyliin seuran treenit. Kohtuullisen mukavasti porukkaa paikalla, lämmittelyt perinteiseen tyyliin  ja kuulalämmittelyt päätreenin liikkeillä. Tehtiin vaihteeksi ”pitkäpiina” harjoitus, ks. linkistä miten se menee. Hiki siinä tulee, tein käyttäen 28 kg ja 16 kg kuulaa. Setin päätteeksi vatsalihastreeniä ja kevyt terwachallenge loppuun. Pikkuisen ravistelua ja palauttelua ja sitten kotiin.

T KuulaAri

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Puhalluttaa huominen

Moi!

Huomisesta on tulossa rankka päivä. Aamuyöllä  (klo 04.25 ) alkaa matka Hyvinkäälle kahvakuulan LC:n SM-kisoihin. Tällä kertaa vaan turistina paikalle, oma treeni ollut sen verran vaisua kesän ja alkusyksyn. Mutta muutamia valmennettavia on mukana ja muutenkin mukava rauhassa katsoa suorituksia. Oon kylla varma että jossain vaiheessa iskee ajatus mieleen, että oispa mukava mennä nostamaan!

Tänään vähän enimpiä höyryjä sai päästää ulos nopealla omalla treenillä ja sen päälle sitten treenien vedolla. Vähän tuli omaan treeniin kiire, joten lämmittelyt nopeasti. Ehti kuitenkin tehdä sarjan yhden käden liikkeitä ja pikkuisen valmistella työntösarjaa 20 kg kuulalla, OAJ 5/5 toistoa ja työntö 10 toistoa. Se ainut sarja olikin sitten 2 x 20 kg kuulilla työntöä 6 min (12,14,14,14,14,16 rpm) yht. 84 toistoa.

Treenin vedon yhteydessä pieni setti tempausta, puolisellaista tosin, 6 min yhdellä vaihdolla. Muuten treenit aika iisit, haettiin tempauksen tekniikkaa esiin. Lopussa sitten vähän kiihdytettiin sykettä ”burbeelaisella”. Tää on tehty aikaisemminkin. Alkuun 5 burbeeta ja heti perään 1 turkkilainen ylösnousu molemmilta puolilta. Välittömästi 5 burbeeta ja 2 turkkilaista per puoli. Ja siitä eteenpäin niin että viimeiseen sarjaan tulee 5 burbeeta ja 5 turkkilaista per puoli. Lämmin siinä tulee.

Illan loppu olikin sitten mukavaa, Voimalan saunailta. Leppoisaa jutustelua, saunomista, syömistä yms. Ja autolla kotiin eli siivosti meni ilta.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Paranemaan päin

Moikka!

Syyskausi alkoi ja niinhän se pukkasi kevyen flunssan päälle. Alkoi viime perjantaina, kuumeessa lauantaista eteenpäin pari päivää ja toipilaana siitä eteenpäin. Vähän piti töistäkin helpottaa ja käytännössä treenaaminen lakkasi. Huilasinpa sitten muutaman päivän. Värkkäilin juttuja.

Tänään eka kosketus treenipuolelle, vedin Voimalassa treenit. Osan ajasta tein mukana ja osan huilasin. Ei mikään kova treeni, hieman kuulan kanssa ja vähän sen lisäksi muuta puuhaa. Loppuun tiukahko vatsasetti. Mukava kun pääsi edes vähän treenaamaan.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Lauantaitreeni seurassa

Moi!

Ois normi lauantai. Ja seuran treeni aamupäivällä. Tänään aika vähän porukkaa paikalla, sitäkin laadukkaampaa!

Tehtiin alkuun sarja lämmittelyliikkeitä ja sitten työntöä 6 x 1 min, minuutin palautuksilla. Kurkku tuntuu kipeältä, taitaa olla flunssa tulossa, kolotteleekin sieltä sun täältä. Tein treenin kevyesti. Työntöosuuden 2 x 24 kg kuulilla pace 13 rpm. Työntöjen jälkeen pieni palauttelutuokio ja sitten LC osuus. 6 min setti, yhdenkuulan tekijöillä  1 vaihto. Hetken mietin että millä teen, järki voitti tällä kertaa ja tein 2 x 16 kg kuulilla. Pace vaihteli 10-14 rpm. 14 toistoa minuutissa kahdella kuulalla on kyllä mulle ihan maksimi, ei vaan ehdi enempää jos haluaa tehdä hyviä suorituksia.

Kuntopiiri tänään 10 min, 10 liikettä minuutin mittaiset sarjat ja suoraan liikkeestä toiseen. Lopetettiin treeni vatsalihassarjaan.

T KuulaAri

Jätä kommentti

Kategoria(t): Uncategorized

Nopsa aamutreeni

Moi!

Iltavuoro edessä ja nopea aamutreeni alle. Menin Voimalaan kun palautin lainassa olleen kuulan samalla.

Mittailin niitä aamulla ja vertailin compactin ja leokon kuuliin. Kahva on jonkin verran matalampi kuin compactissa, suunnilleen sama kuin leokossa mutta leokoon verrattuna selvästi leveämpi. Mun käsiin hyvä asento löytyy kyllä.

Nopea treeni, sarja yhden käden lämmittelyliikkeitä 16 kg kuulalla.

Pari työntösarjaa; 2 x 16 kg 1 min 22 toistoa ja toinen samoilla kuulilla 7 min toistoja 123 (5×17 rpm ja 18,19 rpm). Tempaus loppuun, 16 kg 7 min yhdellä vaihdolla, 24 rpm koko ajan.

Siitä sitten töihin.

T KuulaAri

2 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

Leiriltä kotiuduttu

Moi!

Olipas treenin täyteinen viikonloppu. Lauantaiaamuna aikaisin auton nokka sumun sekaan ja kohti Keski-Suomea ja Laukaata.

20130914_083041Aikamoinen sumu oli, onneksi tuohon aikaa liikennettä aika vähän. Matka meni kuitenkin aika mukavasti ja pieni leiriä edeltävä jännityskin piti virkeänä, joten perille pääsin ilman nuutunutta oloa.

Kuulatuuli (Keski-Suomessa sijaitseva Suomen kahvakuula ry:n paikallisjärjestö) oli leirin takana ja paikalla 21 GS-urheilusta kiinnostunutta girevikkiä. Osa olikin jo ennestään tuttuja, tavattu aikaisemmin leireillä tai kisoissa. Mukava nähdä taas. Osa sitten ihan uusia tuttavuuksia. Porukkaa oli aika laajalta alueelta, Kauhajoelta Varkauteen ja siitä väliltä.

laukaa3

Yllä olevassa kuvassa vatsalihas/keskivartalo liike, jolla samalla saadaan lattiasta pölyt pois! Leiriohjelma oli jaettu 4 treeniin, ekassa alkulämmittelyjen jälkeen perusliikkeitä, heiluri, rive, punnerrus, vauhtipunnerrus ja pääliikkeenä työntö. Käytiin liikettä läpi vaiheittain ja kokonaan. Tehtiin muutamia lyhyitä sarjoja joiden aikana keskityttiin tiettyihin noston vaiheisiin. Yleisimpänä aiheena kaikissa treeneissä taisi olla hengittäminen suorituksen aikana. Kun kyseessä on kuitenkin kestävyyslaji niin sen merkitystä ei voi olla korostamatta.

laukaa2

Lauantaipäivän toinen treeni keskittyi tempaukseen. Samalla tavalla kuin työntö, ositettiin liikettä ja harjoiteltiin eri vaiheita. Muutamia lyhyitä settejä tehtiin samalla ajatuksella kuin työnnössäkin. Loppuun vielä pari pidempää tempaussarjaa, hanskatempaus ja toinen väliheilautuksella. Nää tehtiin helpotettuna versioina, jossa kättä vaihdettiin minuutin välein.

Sunnuntai aloitettiin jälleen hyvällä lämmittelyllä ja siitä sitten siirryttiin päivän ensimmäiseen nostomuotoon mikä oli LC. Alkuun aika paljon huomiota rinnallevetoon, joka on minusta tään liikkeen kriittisempi vaihe. Ja ehkä jo kyllästymiseen asti hengitystä korostaen koko LC-suorituksen aikana. Yksi suoritus pitää sisällään kaksi liikettä ja monia vaiheita. Niissä on aina hengitysrytmin sekoittumisen vaara ja sen korjaaminen kesken suorituksen on hankalaa. Kuten muitakin nostoja tätäkin tehtiin muutamia lyhyitä sarjoja.

Viimeinen treeni keskittyi oheisharjoitteluun. Tätä ennen tehtiiin mulle hyvin tuttua sarjaa yhden käden liikkeitä, jota oltiin kyllä tehty muidenkin treenien alussa. Nyt käytettiin sitä leirillä esilläolleiden liikkeiden kertaamiseen lämmittelyn ohella.

Kuntopiirejä tehtiin sitten kaikkiaan kolme. Ekassa pääasiassa kehonpainolla, toisessa käytettiin apuvälineitä ja kolmas taas pääasiassa kehonpainolla.

laukaa1Ajastimen latailua ennen kuntopiirejä. Hienosti jaksoi leiriporukka vetää kaikki harjoitukset. Vaikka ei tehty pitkiä sarjoja tai muuten mahdottoman kovia settejä niin kyllä siinä silti kuula liikkui aika lailla. Hikihän siellä pääsi tulemaan! Tuossa on koko sakki, ja yhdestä ei näy kuin korvat, onnistui taas menemään piiloon kuvanottohetkellä!

laukaakaikki

 

 

Kiitos leiriläisille, oli jälleen mukavaa!

T KuulaAri

3 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

Leirin vetoon viikonlopuksi

Moi!

Viikonloppuna ois vaihteeksi leirin vetoa Laukaalla tai Vehniällä. Aiheena mikäs muu kuin kahvakuulaurheilu. Porukkaa tulossa sopivasti, eiköhän me mukavat treenit saada aikaan.

Omaa treeniä ei oikein ehdi tekemään, vähän hankala työviikko menossa. Maanantaina oli seuran treenit, tiistaina oli odotettu lepopäivä. Tälle päivälle olin sopinut hieronnan, joten viikon ainoa oma treeni piti tehdä eilen aamu- ja yövuoron välissä. Ei siihen mitään kovaa settiä voi tehdä, jotain kuitenkin.

Tuttu sarja alkuun 16 kg kuulan kanssa. Ja vähintään yhtä tutut työntölämmittelyt: 20, 24 ja 28 kg kuulilla OAJ 5/5 + 10 työntöä kullakin koolla. Työntö sarja 2 x 28 kg, 3 min, toistot 10,11,11 rpm. Painovatpas, hyvin äkkiä huomaa että on työnnöt kesällä jääneet tosi vähälle.

Tempaus lämmittelyyn 20 ja 24 kg 10/10 toiston sarjat. Pääsarja 28 kg 3 min yhdellä vaihdolla, toistot 30/30. Kokeilin vielä yhtä tempausharjoitetta lopuksi, 22 kg 2/2 min siten että ekat 30 sek 20 rpm pacella ja toiset 10 rpm pacella. Siis keskiarvo paceksi jää 15 rpm. En osaa vielä sanoa onko tuossa ideaa vai ei, testaan enemmän. Ehkä sillä voi harjoittaa lukitusta tai jotain, joka tapauksessa mulle uusi tempausharjoite.

Huomenna vielä treenien veto, ja illalla kassin pakkaus ja la aamuna sitten kohti Keski-Suomea. Tosin tähän väliin vielä yksi yövuoro!

T KuulaAri

1 kommentti

Kategoria(t): Uncategorized